Facebook

Follow Us on Facebook

Wednesday, June 11, 2014

Cili Fertigasi Pokok Hari ke Tujuh Puluh Lapan

Mungkin ini gambar terakhir yang dapat saya upload pada post projek cili fertigasi pertama ini, kerana kesibukan masa. Maklumlah sebagai enterpreneur semua nak kena buat sendiri. Manager, engineer, supervisor, kerani, akaun, pekerja am web admin, khidmat pelanggan, marketing dan segala macam punya jawatan semua tanggung sendiri. Buat masa ini banyak masa diberikan kepada khidmat pelanggan iaitu melayan tempahan barangan pertanian.






Okay ini adalah gambar pokok cili fertigasi pada hari ke 78 dan kutipan hasil semangkin meningkat tapi belum mencapai sasaran mungkin salah satu faktor tidak sampai target adalah kerana musin hujan baru-baru ini dimana tiap tiap hari hujan turun selama satu bulan, tapi alhamdulillah pokok masih boleh bertahan dan menunjukan tanda-tanda pulih walaupun pada percent amat rendah tapi memandangkan buah pada peringkat awal agak lebat dan semakin matang kami mengambil langkah meneruskan projek walaupun pada mulanya rasa macam mahu call off the project dan staft second project dengan benih baru.

                                      Ready untuk di tuai


             Buah peringkat awal boleh dikatakan pas gred A

   Hasil tuaian keseluruhan 400 pokok 3 kg campuran gred A dan B


Salah satu faktor pertumbuhan pokok terganggu adalah kerana akar pokok bermasalah kerana media terlalu lembab di waktu malam oleh hujan turun sebelah petang hampir setiap hari ini menyebabkan akar pokok lemas dan tidak dapat berehat. Makluman ini adalah hasil amatan pihak kami dan respon dari otai - otai
fertigasi ia berkemungkinan benar atau sebaliknya, langkah - langkah susulan terlah diperolehi atas nasihat dari otai - otai. Apa yang penting keadaan cuaca juga menentukan cara penjagaan pokok dan perlu di titik beratkan.

No comments:

Post a Comment

 
Blogger Templates