Facebook

Follow Us on Facebook

Friday, April 25, 2014

Sabut kelapa untuk tanaman

RM2.00 per bag.

Sabut kelapa untuk tanaman sayuran atau bungaan. Sesuai untuk anda yang ingin mencuba tanaman dalam pasuan atau polybag. Penggunaan sabut kelapa atau cocopeat sebagai media tanaman menggantikan tanah dapat mengelak dari masalah tanaman bawaan tanah.  Antara tanaman yang sesuai ditanam adalah cili, timun, terung, tomato dan lain-lain anda boleh mencuba untuk tahu hasilnya. Bagi pokok bungaan antara yang sesuai ialah vinca, petunia, lavender, ros (perlu campuran bahan lain dalam nisbah 2:1).

Ciri paling utama sabut ialah ia dapat menyimpan air untuk akar tapi perlu anda tahu sesetengah pokok tidak mampu tumbuh sihat sekiranya akarnya berada dalam keadaan yang terlalu lembab, oleh sebab itulah polybag atau pasuan yang berlubang ditepi amat sesuai digunakan. Ini kerana air lebihan dapat dekeluarkan melalui lubang sisinya. Masalah media yang terlalu lembab akan menggalakan serangan kulat cari semburan berkala racun kulat amat digalakan.

Bagi anda yang berkebun dalam sekala besar animagrotech tidak menggalakan membeli sabut kelapa packaging kecil ini kerana ia tidak cost effective.



1 comment:

 
Blogger Templates